Często spotykamy się z pytaniami o asertywny sposób odmawiania, no bo jak odmówić szefowi, kiedy kolejny raz prosi nas o pozostanie w pracy w nadgodzinach albo teściowej, która nas zamęcza swoim towarzystwem w każdy weekend? Albo całkiem sympatycznemu handlowcowi? Bardzo częsta sytuacja: handlowiec czy też doradca klienta B2C dzwoni do klienta, przedstawia swoją ofertę, rozmowa toczy się w miłej atmosferze, klient obiecuje przemyśleć ofertę i podjąć decyzję, więc handlowiec/doradca umawia się na kontakt telefoniczny w określonym dniu i godzinę z klientem. I co dzieje się dalej? Handlowiec dzwoni o umówionej porze i… klient nie odbiera. Nie odbiera przez kolejne dni, ewentualnie odrzuca połączenie, w końcu blokuje numer handlowca. Klient nie chce lub nie potrafi poinformować handlowca o swojej negatywnej decyzji, więc w ten sposób próbuje uniknąć sytuacji, w której musiałby odmówić miłemu przecież doradcy. Handlowiec traci swój czas na kolejne próby połączenia się z klientem, w końcu jest zirytowany całą sytuacją, a przecież ten czas mógłby poświęcić na inne swoje obowiązki. Dobrą informacją jest to, że asertywnej odmowy można się nauczyć. Można wytrenować tę umiejętność tak, że po pewnym czasie nie będzie stanowiła bariery do pokonania ani trudności. Będzie czymś naturalnym a Ty zaczniesz odczuwać  komfort w relacjach z innymi. Krok 1: Na początek spróbuj tego schematu odmowy:

  1. Nie
  2. Przekazanie swojej decyzji
  3. Krótkie, jasne uzasadnienie
  4. zmiękczenie
  5. Ewentualnie zaoferuj coś w zamian

Dla przykładu: Nie, nie zostanę dziś po godzinach, mam już inne plany, przykro mi. Ale mogę tę pracę wykonać jutro rano, między 9.00 a 11.00 mam mniej zajęć w kalendarzu.   Pamiętam, jak moja babcia, spotkawszy na mieście dawno nie widzianą rodzinę, zrobiła to tak: Nie, nie zapraszam Was dziś do siebie, bo mam inne plany. Przykro mi, możemy umówić się w czasie świąt. I to było ok, zarówno dla nich, jak i dla niej.Krok 2: A teraz najtrudniejsze: Próbuj! Trenuj! Trenuj schemat odmowy tak często, aż pójdzie Ci gładko i nie będziesz musiał zastanawiać się nad tym, czy dobrze to robisz. W końcu będzie Ci to szło automatycznie. Nie bój się odmawiać, bo zdecydowanie lepiej jest powiedzieć wprost niż wymyślać powody, kręcić, czy nie odbierać telefonów. Krok 3: Poproś zaufaną osobę o to, aby stawiała Cię jak najczęściej w sytuacjach, w których będziesz musiał odmówić. Oczywiście odmówić w sposób asertywny. W ten sposób wytrenujesz swoją umiejętność dzięki czemu kiedy znajdziesz się w sytuacji odmowy, zastosujesz schemat asertywnej odmowy z łatwością.   Kluczem do sukcesu jest jedno: ciągły trening aż do uzyskania perfekcji!